Bezoek - Reisverslag uit Vilamoura, Portugal van Calluna - WaarBenJij.nu Bezoek - Reisverslag uit Vilamoura, Portugal van Calluna - WaarBenJij.nu

Bezoek

Door: Calluna

25 Oktober 2011 | Portugal, Vilamoura

Tijd om eens even stil te staan bij de afgelopen maand(!!!!). Jeetje, wat gaat de tijd snel; het is inderdaad alweer een maand geleden dat het vorige berichtje op de site stond….

We hebben heerlijke (en erg warme) weken gehad. Van het zuiden van Portugal zijn we door gegaan naar Spanje. Ook nu was het verschil tussen Portugal en Spanje te merken, hoewel minder opvallend dan aan de westkust. We zijn langs de kust gehopt en hebben Vila Real, Magazón, Rota, Cadiz aangedaan en het zelfde rondje weer terug. Toen zijn we alleen via Ayamonte gevaren. Stuk voor stuk mooie stadjes (m.u.v. Magazón…) met veel Moorse invloeden. Veel gewandeld, zo nu en dan op het strand gelegen en in zee gezwommen, dat gaf de verkoeling die we in de middag echt nodig hadden…. Een aantal ochtenden hebben we gebruikt om de boot eens goed onder handen te nemen; het dek hadden we sinds vertrek niet echt meer geschrobd en één kant van de romp moest nog steeds in de AwlCare (soort was). Dit was er in Nederland niet meer van gekomen. Dat we bezoek zouden krijgen was een mooie aanleiding tot poetsen!

Het is hier in het zuiden duidelijk rijker, door het toerisme, daardoor ook duurder…. Maar voor cruisers zoals wij is het hier in het naseizoen goed toeven (het winterseizoen met halve prijzen is 1 oktober begonnen) maar in de zomer is het niet te betalen.

Tijdens de herfstvakantie zijn Jurian, Gerty en Jesse geweest. Ze hadden een ticket naar Tenerife maar helaas waren onze plannen tussentijds gewijzigd. Gelukkig konden ze omboeken naar Portugal.
Wij hadden de ambitie hen in een week tijd een glimp van ons dagelijks leven te geven. Dat is niet alleen weinig tijd maar ook moet je geluk hebben om ze de dingen te laten zien waar wij van genieten; het heerlijke klimaat, ontmoetingen met dolfijnen en natuurlijk het vangen en eten van je zelf gevangen vis….
Uiteindelijk zijn ze opgestapt in Vilamoura, een nogal decadente omgeving. We hadden een mooie plek uitgezocht in de immense Marina, maar gelukkig ontdekten we voor hun komst dat die leuke kroeg van overdag niet alleen altijd 2 tv’s aan had staan (met Engels voetbal) maar ook elke avond live muziek had. Een goede band, maar na een erg korte nacht toch maar verkast naar een rustiger stukje van de haven.
Gelukkig zat het weer nog steeds mee. Vanaf het moment dat ze aankwamen totdat ze vertrokken heeft de zon uitbundig geschenen (25 tot 30 graden) en hebben we, in korte- en zwembroek, genoten van zon en zee. De swell op het tochtje naar Culatra, heeft Jurian en Jesse een gevoel gegeven wat zeeziekte is (dat hadden we hen graag bespaard maar is ook een onderdeel van ons dagelijks leven…) gelukkig heeft het ankeren voor het eiland en de terugweg vanaf Culatra dat meer dan goed gemaakt.
Zowel Jurian als Harm hebben beide een Mahimahi gevangen die we ‘s avonds heerlijk hebben opgepeuzeld. Gerty was allang blij dat ze te groot waren om in zijn geheel te bakken; geen koppen die werden geserveerd…..

Ondanks dat we geen dolfijnen hebben gezien, hebben we een heerlijke week gehad en moeten nu weer wennen aan het leven met zijn2-tjes. Een tijd lang hebben we niet beter geweten en was Nederland en alles wat we daar (tijdelijk) hebben achtergelaten erg ver weg. Maar nu gaat het leven weer zijn gewone gangetje en hebben we het druk met boodschapjes doen, opruimen en…………… ja met wat eigenlijk?? Haha

Ik noemde het al eerder; het weer; het is hier nog steeds volop zomer zoals je aan de foto’s kan zien. Zondag nacht kwam echter een reality-allert; het is wel degelijk najaar. De eerste najaarsstorm is een feit. Er werd harde wind verwacht maar zo absurd veel dat we het eigenlijk niet geloofden; meer dan 50 knopen wind (in windstoten) dat kon niet kloppen want dan hebben we het over windkracht 10………… Maar het was waar. Gelukkig lagen we veilig en (relatief) rustig in de haven van Vilamoura maar we hebben 52 knopen wind gehad…. Het gevolg van al die wind was dat er gisteren geweldige golven waren op het strand. Wat een geweld, heel fijn dat we niet op zee waren!
Vorige week hebben we heerlijk gezwommen en gespeeld in de golven (we leken zo nu en dan net aangespoelde walrussen die door die golven op het strand werden gesmeten) maar dat zat er even niet in, de rode vlag was gehesen (betekent verboden te zwemmen). Maar kijken kon en dat was spectaculair!
Op het vliegveld van Faro (hier 25 km verderop) waren ze minder blij met het noodweer; de ontvangsthal was deels ingestort…

Effin; we liggen op dit moment nog/weer in Vilamoura en van hieruit gaan we naar Lagos waar we een tijdje zullen zijn. We hebben al veel gehad contact met een aantal medezeilers die daar nu liggen voor de winter. Als we daar aankomen, zal het een warm weerzien zijn.

• 25 Oktober 2011 - 12:09

Koen:

Klinkt goed tante! Ben best jaloers! Corine en ik zijn over 2 weken op Malta, kunnen jullie daar niet en langs komen ;) hebben jullie weer een leuk tochtje!
    Heel veel plezier.

Groetjes Koen en Corine

• 25 Oktober 2011 - 12:14

Jan, Annet, Charlot:

Hey weer een lekker lang bericht(!!!) van jullie. Wij wisten natuurlijk al wel dat Gerty en Jur en Jesse zouden komen bij jullie. Gelukkig voor hun konden ze het ticket omboeken. Qua weer hebben ze denk ik het net zo goed gehad als op Tenerife. Heerlijke plaatjes van vakantie en veel zon en veel vis. Het leven is goed in de Spaanse zon. Maar jullie hebben dus ook al even wat te verduren gehad met die wind. We zagen het al op de tv. Ook van het vliegveld in Faro. Wij zijn sinds afgelopen zondag weer terug in Groningen na een heerlijke week in die fantastische stad New York. Volop genieten van een wereld die wij in Europa eigenlijk niet kennen. We waren er al geen 14 jaar meer geweest. Je voelt nog steeds de zwaarte van 9/11 in New York. Is ook geen wonder denken wij. Maar ondanks dat blijft het een bijzondere plek om te zijn. Charlotte is weer naar school en wij zijn met van alles en nog wat bezig. Voor ons even geen mooi weer hier, maar veel wind en kou. Maar ja, na een paar maanden is het weer mooi en warm hier. Zal voor jullie wel anders zijn (wij zijn natuurlijk helemaal niet jaloers!!). Veel plezier weer met z'n tweetjes en tot gauw!

Liefs van de Rietgansjes

• 18 November 2011 - 08:32

Heit En Jannie.:

zijn jullie al in lagos .,waar jullie
    willen over winteren.skieen in de
    sneeuw is ook mooi harmen, of is
    de zon nou nog mooier, wel warmer
    in ieder geval.wees voorzichtig en
    de groetjes en een dikke knuffel,