Feestmaand in de zon - Reisverslag uit Lagos, Portugal van Calluna - WaarBenJij.nu Feestmaand in de zon - Reisverslag uit Lagos, Portugal van Calluna - WaarBenJij.nu

Feestmaand in de zon

Door: Calluna

Blijf op de hoogte en volg

05 Januari 2012 | Portugal, Lagos

Mazzelaars, dat zijn we. De laatste regen hebben we begin november gehad en de afgelopen weken(!) hebben we alleen maar strak blauwe luchten met zon gezien.

De feestmaand begon met mijn verjaardag, nog veel dank voor alle lieve felicitaties. Zoals altijd (sommige dingen blijven zelfs hier onveranderd) heb ik weinig aan mijn verjaardag gedaan. Maar wat ik ook deed, taartje eten op terras, champagne in de kuip, de zon scheen. Behalve dan tijdens het heerlijke en gezellige etentje ‘s avonds natuurlijk. Ook heb ik een geweldig cadeau gehad, een E-reader, wat een luxe. Er is een levendige uitwisseling van bestanden in de haven, zodat ik inmiddels rond de 3000 boeken “in voorraad” heb…. Bovendien ben ik inmiddels een meester in gratis downloaden geworden zodat de voorraad onuitputtelijk voelt!
Harm werd helemaal door mij aangestoken en kreeg ook weer zin om te lezen, nadat ie mijn E-reader steeds inpikte heeft hij nu voor zichzelf een tablet gekocht. Na veel internet-research heeft hij gekozen voor een Samsung Galaxy. Hij heeft er erg veel plezier van, lezen, films kijken (ook gedownload), waar Harm is daar is zijn tablet haha.

Sinterklaas hebben we ook gevierd, met Rutger en Riet veel plezier gehad over maffe surprises (Harm kreeg een rieten hengel met vangst) en mooie gedichten. Het is jaren geleden dat we Sinterklaas gevierd hadden maar dit was zeker voor herhaling vatbaar!

De vrijdag voor kerst (tenminste dat dacht ik, het bleek nog maar donderdag te zijn) heb ik het “vakantie verklaard”. Nu lijkt het voor jullie misschien dat we altijd vakantie hebben maar voor ons voelt dat niet helemaal zo. We hebben inmiddels een aardig ritme opgebouwd en dat hebben we dus de afgelopen 1.5 week doorbroken. Terrasjes, socializen en gezellige dingen ondernemen gingen voor klusjes doen. Heerlijk!

Helaas gooide een hardnekkig virus roet in het eten. Harm is de laatste week niet helemaal fit. Met hem nog vele havenbewoners. Keelpijn en een snotneus, het zit een aantal mensen aardig dwars. Daarvoor had Harm ook al pech. Tijdens onze wekelijkse wandeling (prachtige wandelingen zijn het!) was ie over een bankje gestruikeld, aardig gat in zijn scheenbeen. Na een paar dagen leek het dicht te gaan maar toen ging het flink ontsteken, gelukkig is hier medische hulp genoeg dus is de wond vakkundig opnieuw opengemaakt en schoon gemaakt. Nu is het aan mij de schone taak om iedere dag, de wond, opnieuw te verbinden……
Ook mij is een klein rampje overkomen; ik dacht er goed aan te doen mijn aardig uitgegroeide haar weer in model te laten knippen. Het moment dat de kapper (???) de schaar erin zette zag ik het al fout gaan. Vreselijk, maar ik was net te beduusd om de stoel uit te stappen. Ik heb het dus maar “uitgezeten” en na een paar dagen schrikken van mijn eigen spiegelbeeld heb ik een andere kapper opgezocht. Deze was gelukkig zeer kundig (hij had in een vorig leven nog een kapsalon in Zaandam gehad) en nu zit mijn haar weer prima maar wel errug kort voor mijn doen, mijn staart is nog maar een cm of 5!...
Harm heeft het geluk dat er onder de havenbewoners een herenkapper is, die komt gewoon langs op de steiger…..

De week voor kerst werd er een kerstdiner op de haven georganiseerd, een internationaal gezelschap aan de dis. Op kerstdag zijn we uit eten gegaan met de Nederlandse kolonie aangevuld met onze Canadese en Zweedse buren, veel gelachen!! De dag erna was alles weer back to normal. Het kerstgevoel hebben we hier, ondanks het warme weer, door kerstversiering, warme wijn, lekker eten wel gevonden. Op kerstdag met een aantal mensen een duik in zee genomen, dat is hier een traditie zoals dat op andere plekken op nieuwsjaardag gebeurd.

Oud en nieuw was ook een leuk feestje, we hebben met een groep mensen bij elkaar gezeten, om 12 uur werd er vuurwerk afgestoken, geregeld door het stadsbestuur. Dat was ook het dan ook. In Portugal mag geen vuurwerk aan particulieren worden verkocht. Ook geen over datum handvuurstakels die werden opgebrand of vuurpijlen die de lucht in gingen in de jachthaven. Doodse stilte met uitzondering van het lawaai wat uit de kroegen kwam. Rustig het nieuwe jaar in gegleden dus. Nieuwjaarsdag hebben we met een hele groep op het strand, onder de zon, een BBQ gehouden. Dat was echt een heerlijke manier om die dag door te brengen. We hebben wel even gedacht aan iedereen in Nederland die de resten van feestjes van de vorige avond aan het opruimen waren maar die gedachten smolten snel weg onder de zon!

Inmiddels is het alweer 5 januari en maken we plannen voor deze maand. We gaan over een paar weken een aantal steden in Spanje bekijken. Jullie lezen hoe we het hebben gehad!

  • 05 Januari 2012 - 22:47

    Douwe Jan En Marleen:

    Hey Harm en Ilona,

    Leuk om jullie verslag weer te lezen. Maak er een (nog mooier) jaar van!

    Groeten
    Douwe Jan

  • 06 Januari 2012 - 10:08

    Margreet:

    wanneer gaan jullie nu verder naar de Azoren en de Cariben? Of blijf je daar wonen?

    groetjes,
    Margreet

  • 06 Januari 2012 - 11:46

    Jan, Annet, Charlot:

    Hallo vakantievierders, zo te zien vergaat het jullie goed daar met dat prachtige weer. We hadden het al gezien op de weerkaart van het journaal, waar bij ons de wolken geen genoeg van ons kunnen krijgen (de wind trouwens ook!!), hebben jullie veel plezier van de hoge drukgebieden die daar bij jullie rondwaren. Maar ja, daarvoor gaan dan ook heel veel Nederlanders overwinteren in het zuiden van Europa. Wij begrijpen dat wel met zulke temperaturen. Jan zijn moeder is met de kerstvakantie in Malaga geweest en had ook van dat fantastische weer. Bij ons is het stof van Oud en Nieuw weer neergedaald en genieten wij nog van de laatste dagen van de kerstvakantie. Hij was heerlijk. Eerst een week naar Berlijn met de family (oma jarig!) en vervolgens lekker relaxen thuis. Voor ons gevoel een erg lekkere lange vakantie. Volgende week gaat hier weer alles starten maar daar hebben we eigenlijk ook wel weer zin in. Dus al met al een goed begin van het nieuwe jaar. Voor jullie dus nog even schipperen met de gezondheid, maar hopelijk gaat dat snel beter. Maar zelfs jullie ontwikkelen daar nog zo iets als een werkritme. Dat overkwam mij ook nadat ik gestopt was bij de ING. Stom natuurlijk! Maar ja, al doende leert men. Jullie wederom heel veel plezier en lekker genieten van jullie werkloze leven daar in de zon!!!!

    Liefs Jan, Charlotte en Annet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Lagos

15 maanden varen

een "rondje Atlantic" met de Calluna

Recente Reisverslagen:

08 Juli 2012

BOEMmmmmmmmm

06 Mei 2012

Weer in de war

29 Maart 2012

Vertrek uit Lagos

05 Januari 2012

Feestmaand in de zon

22 November 2011

Fietsen….

Actief sinds 18 Sept. 2010
Verslag gelezen: 452
Totaal aantal bezoekers 53807

Voorgaande reizen:

01 Juni 2011 - 01 September 2012

15 maanden varen

Landen bezocht: