BOEMmmmmmmmm - Reisverslag uit Cherbourg-Octeville, Frankrijk van Calluna - WaarBenJij.nu BOEMmmmmmmmm - Reisverslag uit Cherbourg-Octeville, Frankrijk van Calluna - WaarBenJij.nu

BOEMmmmmmmmm

Door: Calluna

08 Juli 2012 | Frankrijk, Cherbourg-Octeville

klinkt het , het is 12 uur en het dagelijkse, schot uit één van de vele kanonnen van het kasteel dat de wacht houdt over de haven. We zijn op Guernsey en liggen aan een pontoon buiten de haven. Dit is een soort steiger maar dan zonder opgang naar de wal, aan een steiger voor anker zeg maar. Water is er wel maar voor stroom moeten we zelf zorgen. Gelukkig waait het heel hard dus de windmolen levert veel energie, alleen ’s morgens en ’s avonds moet de generator een uurtje aan zodat we koffie kunnen zetten, warm water maken en kunnen koken.

Het is heerlijk om weer op een eiland te zijn, gisteren een toer met de bus gemaakt het hele eiland over, mooie plekjes hier, mooi wandelen is het ook langs de rotskusten met idyllische baaitjes en stukken bos, heel afwisselend. Alles is prachtig groen en er bloeien overal bloemen. Het is dan ook groeizaam weer….. aan water geen gebrek zeg maar…

We hebben ons plan voor de route niet helemaal uit kunnen voeren, het weer, en dan met name de wind heeft ervoor gezorgd dat we stukken over hebben moeten slaan. De westkust van Frankrijk hebben we niet bezocht, daardoor hadden we wel lekker veel tijd om de Kanaaleilanden te ontdekken.

We zijn uiteindelijk vanaf Santander (Noord Spanje) overgestoken naar Loctudy (Frankrijk) toch weer een “echte” oversteek van 50 uur. Het was geweldig weer, ik ben amper ziek geweest (lang leve de Spaanse zeeziektepillen!!) we hebben heel veel dolfijnen gezien en zelfs een orka. Ik zag een enorme zwarte vin voorbijschuiven, mijn eerst ingeving was; “een orka” maar vervolgens begon ik aan mijn verstand te twijfelen. Leven die beesten hier wel en zijn ze zó groot…. Harm heeft hem gelukkig ook nog gezien en later op het internet lazen we dat ze wel degelijk in de Biskaye rondzwemmen. We hadden ook een verstekeling onderweg, een zwaluw heeft een paar uur meegelift maar verdween op een gegeven moment toch weer boven de golven, we vrezen voor zijn welzijn….
In Loctudy aangekomen voelden we een enorme rust over ons neerkomen, ineens hadden we helemaal geen haast meer en alle tijd om rond te kijken. We hebben daar heerlijk gefietst en ons gelaafd aan de zon, die volop scheen. Heerlijke dagen.
In Camaret kwamen we Ank en Keimpe tegen. Ank en Harm kenden elkaar via het werk en van haar hadden we voorafgaand aan ons vertrek nog veel informatie gekregen die zij nog hadden van hun eerste reis. Heel maf om ineens een bekend gezicht op de steiger tegen te komen. Zij zijn net vertrokken voor een nieuw avontuur. We hebben heel wat gezellige uurtjes met elkaar doorgebracht, dromend over wat was en wat gaat komen. We hebben met elkaar ook de 1e verrichtingen van het Nederlands elftal bekeken, dat werd even geen feestje….

Nadat ik bovenstaande heb geschreven is er inmiddels alweer wat tijd verstreken en hebben we de Kanaaleilanden achter ons gelaten, en zijn we weer in Frankrijk. We liggen nu in Cherbourg. Hier zijn we gekomen nadat we van Alderney zijn vertrokken. Dat eiland heeft ons (vooral mijn) hart gestolen. Prachtige natuur (wat een bloemen!!) weinig wegen en héél veel rust. De bewoners zijn heel relaxed en open-minded, ze maken spontaan een praatje en maken dat je je welkom voelt. Stress hebben ze daar nog niet uitgevonden!

Op Alderney lagen we aan een mooring, dat is een boei die verankerd is in de zeebodem waar je aan vast kunt leggen. In het hoogseizoen liggen ze soms met 3 boten aan 1 mooring, nu was het niet zo druk. Hier in Cherbourg beginnen we te merken dat het vakantieseizoen echt is begonnen, het wordt steeds een beetje drukker. Jammer genoeg is het nog steeds geen vakantieweer. Ik schat dat we de afgelopen 2 maanden een gemiddelde (dag)temperatuur hebben gehad van 15 graden, 2 op de 4 dagen neerslag van betekenis en minstens 1x per week windkracht 7.
Dit weer geeft ons niet heel erg “vaarkriebels” we blijven redelijk lang op één plek liggen zodat we wat minder stops maken dan we van te voren in ons hoofd hadden. Doordat we langer ergens liggen ontdekken we de plaatsen waar we wel stoppen van achter naar voren. Op Alderney zijn er weinig paadjes waar we niet over gewandeld hebben en nu in Cherbourg kennen we de weg (en de leuke terrasjes) ook al aardig….

We blijven nu nog een paar dagen in Cherbourg, wat een luxe om weer eens (na 4 weken) walstroom te hebben. Dat betekent dat we energieverslindende dingen kunnen doen als wassen , stofzuigen, elk moment koffie kunnen zetten, er weer warm water uit de kraan komt en we zomaar wat achter de computer kunnen zitten. De afgelopen weken is er aardig wat was ontstaan dus ik ben heerlijk aan het hobbien…. hahaha
Cherbourg vinden we geen echt mooie stad maar de haven is prima en we vermaken ons nog wel een paar dagen met energieverslindende bezigheden hahahaha.
De volgende bestemming hebben we nog niet bedacht, het ligt aan het weer of we direct door gaan naar Calais (helemaal in het uiterste noorden van Frankrijk) of dat we nog een tussenstop gaan maken in Honfleur.

Feit is dat we steeds meer Nederlandse boten tegenkomen de laatste week en dat we nu écht richting thuisbasis gaan……

• 08 Juli 2012 - 12:25

Jan Kuik:

Mooi verhaal man, jullie komen weer dichterbij. Ik zie dat Harm fietst, goed oefenen en trainen.
    Groetjes en .... pas goed op elkaar

• 09 Juli 2012 - 09:00

Jan En Annet:

Hey hallo!!! Daar zijn jullie weer! En ook al een heel stuk noorderlijker. En zelfs moeten afwijken van jullie oorspronkelijke bedachte route. Maar uit je verhaal begrijpen wij niet een verkeerde afwijking. Helaas is het weer bagger en dat konden wij ook al langere tijd volgen op de weerkaarten die bij het NOS journaal voorbij komen. Dat zag er al niet goed uit. Wij hebben net weer een mooie week achter de rug maar er komt weer minder weer aan. Mijn moeder roept dan altijd; ""de hondsdagen zijn begonnen!!!"" Nou dat belooft niet veel goeds. Spectaculair dat jullie een orka hebben gezien. Lijkt mij in ieder geval heel erg special! En die foto (hebben jullie die zelf gemaakt?!!!) Of kon het internet een mooie foto bieden? Hij is in ieder geval heel erg prachtig. Hier zijn de schoolvakanties van het voortgezet onderwijs min of meer begonnen. Nog even rapport ophalen en dan kan de echte pret gaan beginnen. Begin september zit Charlotte weer in de schoolbanken en zijn jullie ook weer in Nederland. Maar gelukkig duurt dat allemaal nog even. Bedankt weer voor je mooie reisverslag en nog een hele goede reis verder samen!!!!!

Liefs Jan, Annet en Charlotte

• 22 Oktober 2012 - 11:49

Tine:

Hoi Ilona en Harm,

In jullie laatste reisverslag (8 juli!!) lees ik, dat jullie al weer bijna thuis zijn en wellicht zijn jullie inmiddels ook wel op de eindbasis gearriveerd. Ik begrijp dat jullie een heel bijzondere reis gemaakt hebben en hoop dat jullie droom over een zeilreis rond de wereld (weliswaar ietsje korter dan gepland) is uitgekomen. Ik wens jullie vanaf Woudenberg alle goeds toe!