Fietsen…. - Reisverslag uit Lagos, Portugal van Calluna - WaarBenJij.nu Fietsen…. - Reisverslag uit Lagos, Portugal van Calluna - WaarBenJij.nu

Fietsen….

Door: Calluna

22 November 2011 | Portugal, Lagos

Lagos is nu 3 weken onze woonplaats en het moet gezegd: het bevalt goed. Het was best spannend om hier aan te komen in de wetenschap dat dit even ons thuis zou zijn.
Het was een warm welkom, voor we alle lijnen vast hadden waren we al voor een verjaardag, een afscheidsfeest en een etentje uitgenodigd. Ik ben toen maar op zoek gegaan naar de agenda want zoveel afspraken ben ik niet meer gewend te onthouden….. hahaha

De afgelopen weken hebben we ons dan ook niet verveeld, we zijn de omgeving aan het verkennen, wandelend en op de fiets. Ja, ja, het zal vooral veel vrienden van Harm verheugen dat ook hij op het vervoermiddel is gestapt dat vele 50+ mannen zo lijken te omarmen…
De dag na aankomst, hebben we bij de supermarkt 2 ATB fietsen gekocht. En nu we weer wat gewend zijn ons achterste op een zadel te vleien, gebruiken we ze veel (oef, zadelpijn de eerste dagen!!). Om boodschappen te doen, naar het strand te gaan of gewoon een rondje te fietsen.
Mogelijkheden voor kleine of grotere uitstapjes zijn hier genoeg. De directe omgeving is echt prachtig en we hebben het geluk dat er elke week een wandeling wordt georganiseerd door mensen die de omgeving hier heel goed kennen. Zo komen we op plaatsen die we zelf zo snel niet hadden gevonden. Het openbaar vervoer is ook goed geregeld (én erg goedkoop) het treinstation is direct achter de haven en als ze niet staken kun je daar prima mee de omgeving verkennen. Laatst hadden we ons erg gehaast om de trein terug te halen toen bleek dat die voorlopig niet ging; er was een staking. Gelukkig zagen we een dame die we herkenden uit Lagos die ons kon vertellen hoe en waar we met de bus terug van Portimao naar Lagos konden.

Het is erg fijn, reizen met het openbaar vervoer: je gaat zitten en de omgeving glijdt langs je heen, wachtend om bewonderd te worden. De natuur komt hier na de lange hete zomer weer tot leven. Daar waar het in oktober dor en droog was wordt alles weer groen en strekken steeds meer bloemen hun blaadjes naar de zon uit.
Tijdens de laatste wandeling hebben we flamingo’s gezien, die zijn hier niet roze maar wit, dit komt doordat ze hier veel minder garnalen eten waar ze hun roze kleur van krijgen. Witte reigers zien we ook regelmatig, een heel mooi elegante vogel die een stuk minder herrie maakt dan zijn grijze familie…. Vlak bij de haven zijn 2 ooievaarsnesten die vervaarlijk scheef op een hoge pijp zitten.

De haven is comfortabel, we zijn hier van alle gemakken voorzien, een mooie supermarkt dichtbij, het oude centrum op loopafstand met erg veel lekkere restaurantjes…..
Al dat heerlijke eten van de afgelopen maanden heeft er wel voor gezorgd dat we een beetje op de lijn moeten gaan letten, ik ben druk aan het hardlopen en we wandelen bijna elke dag een uur. Onze beweging krijgen we wel. Maar we voeren het wat op om er wat pondjes af te krijgen voordat ze zich te thuis gaan voelen in onze “lovehandels”…

De afgelopen weken zijn ook veel van onze zeilvrienden hier neergestreken en het is een levendig gezelschap dat functioneert als een klein dorp met al zijn ups en downs. Zaterdag was wel een verdrietige dag. Sinds een week werd er iemand (op onze steiger) vermist en er werd gevreesd dat hij van de steiger of boot was gevallen en verdronken. Vandaag is hij (vlak bij onze boot) gevonden. Een naar gezicht en erg verdrietig voor zijn familie.

Het weer gaat alle kanten op, we hebben ook (veel) regen gehad maar als dan de zon doorbreekt is het meteen heerlijk. Vaak ontbijten we buiten in de zon (in korte broek..) en zijn we de hele dag buiten. Harm heeft al heel wat klusjes gedaan, de windvaan gerepareerd, dek rubbers vervangen en nu wacht hem nog wat schilderwerk. Ik ondersteun hem geestelijk en met een eindeloze stroom koffie.
Nu we even niet varen was Harm ook niet meer aan het vissen maar met de komst van een strandhengel probeert hij weer bij te dragen aan het eten, maar het is hem nog niet gelukt een vis te vangen…. Ik houd maar genoeg ander eten op voorraad.
De 1e keer dat het erg hard had geregend was het water in de haven rood van kleur. Het zand is hier niet geel maar rood en door de regen was er veel zand en stof uit de bergen de rivier in gespoeld. Een heel gek gezicht, alsof we in een moddersloot lagen in plaats van direct aan zee.

Vandaag schijnt de zon en we gaan straks op zoek naar een kapper voor Harm, ik heb aangeboden zijn hoofd weer met de tondeuse te bewerken maar dat leek hem geen goed plan…. Haha je snapt het niet…

• 22 November 2011 - 13:41

Pieter C.:

Jaja, fietsen: als kind vonden we het heerlijk, daarna zijn we het wat afgeleerd, door allerlei andere vervoermiddelen (waaronder boot), maar nu herontdekken we het gevoel van vrijheid en de wind langs je oren. En fietsen in het buitenland, met ander geuren en ander licht.....
    Trouwens Ilona je schrijft prachtig!
    Veel geluk daar en groeten van Pieter

• 22 November 2011 - 17:00

Jan, Annet, Charlot:

Hallo Harm en Ilona,

Wat weer een prachtig verslag van jullie heerlijke reis. Maar ook wel even schrikken van dat verhaal over een verdronken iemand. Hopelijk blijft dat niet te veel in jullie gedachten hangen. Lijkt mij naar om mee te maken. En jullie zijn dus druk in de weer om jullie volslanke lichamen weer in jonge goden vormen te krijgen middels de fiets. Is ook wel lekker om meer mobiel te zijn daar. Voorlopig nog heel wat te ontdekken daar dus. En sociaal ontbreekt het ook aan niets. Zijn dus veel meer mensen die zulke heerlijke reis ideeën hebben. We zagen al op de weerkaart bij het journaal dat het bij jullie af en toe ook regent, vanwege die fijne depressies in de buurt. Hier is het wel de hele tijd droog maar heel erg mistig en daardoor lekker somber overdag. Maar als je druk bezig bent merk je daar niet veel van. Wij maken ons weer op voor Sinterklaas en we zitten zo al weer in december. Jullie hebben in ieder geval volgende week een feestje aan het eind van de maand november!!! Alvast heel veel plezier.

Liefs Jan, Charlotte en Annet

• 22 November 2011 - 20:05

Gerrie:

He kanjers, wat goed te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben in Lagos. Slim om een paar goede fietsen te kopen. Het gebied is er heel geschikt voor.
    Ook wij hebben erg goede herinneringen aan dit gezellige stadje. Genoeg restaurantjes en winkeltjes, strand om je een poos te vermaken. Wij hebben daar een aantal maanden op de kant gestaan, omdat onze motor gesneuveld was. Tegen water in het systeem kan een motor toch niet echt, jammerrrrrr. We hebben een nieuwe laten plaatsen door de plaatselijke werf. Ondertussen hadden we alle tijd om heerlijk vakantie te vieren. Hebben jullie al sardientjes gegeten bij de visafslag in combinatie met vino verde uit de tap, was destijds heerlijk!
    Ik hoop dat jullie nog een hele winter zullen genieten van al het moois in Portugal, maar dat gaat volgens mij wel lukken.
    Groetjes Gerrie en Rene

• 24 November 2011 - 21:30

Gerrie En Rene:

p.s Doe de hartelijke groeten aan Hans van Hest van de Olle P. In onze tijd nog een breehorn 44, nu een bestewind 50.

• 29 November 2011 - 11:46

Andries:

Hoi Ilona,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Een zonnige, vrolijke dag gewenst.

• 30 November 2011 - 07:54

Chris:

Hoihoi!

Ja, dat moet wel een heel andere wereld zijn. Hier wordt het steeds kouder, en de bomen zijn kaal.

Brrrrrr...

Geniet er van!

• 30 November 2011 - 10:35

Lieneke Schipper:

Ilona,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Met mij gaat het goed.

• 30 November 2011 - 12:41

Marleen:

He Ilona,

Van harte gefeliciteerd!
    Maak er een mooie dag van. En we denken hier aan je.

X
    Marleen

• 30 November 2011 - 17:20

Carina En Jan:

Hoi Ilona en Harm,
    van harte gefeliciteerd met je verjaardag Ilona. Hoe is dat om in Portugal jarig te zijn?
    Ben benieuwd wat Harm voor je gevonden heeft in Portugal.
    Hier zitten we in de donkere dagen voor de Sint enz.
    groeten daar en pas goed op elkaar

Carina, Riemer, Jarno en Jan

• 30 November 2011 - 19:29

Margreet Roggen:

Hallo Ilona,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en blijven genieten !! Best wel een beetje jaloers.....

liefs,
    Margreet

• 02 December 2011 - 17:32

Klaas En Mattie:

Hallo Harm en Ilona. Ik zie aan de reacties dat je 2 dagen geleden jarig was! Dus alsnog van Harte Gefeliciteerd.
    Wij zijn vanmorgen uit Australië terug gekomen.
    Ook ik was jarig in het zonnetje. Heerlijk. We hebben een prachtige vakantie gehad. Erg veel gezien en erg veel gereden want alles is erg erg ver.
    Wij zitten nu weer in de kou!
    Nog heel veel plezier in het zonnetje.

Groetjes Klaas en mattie