Mr and Ms White de “emmercruisers” - Reisverslag uit Combarro, Spanje van Calluna - WaarBenJij.nu Mr and Ms White de “emmercruisers” - Reisverslag uit Combarro, Spanje van Calluna - WaarBenJij.nu

Mr and Ms White de “emmercruisers”

Door: Calluna

14 Augustus 2011 | Spanje, Combarro

Combarro, Galicië, Spanje, dat is waar we nu al een dag of 5 zijn en op een heerlijke plek voor anker liggen. We hebben ons nu al een paar keer voorgenomen om “morgen nu écht te vertrekken” maar elke keer was er een heel goede reden om dat vertrek toch nog maar een dagje (of 2) uit te stellen….. Nu zijn Nick en Helen ook hier aangekomen en is het veel te gezellig om verder te gaan. Morgen verwachten ze mist dus…………. ;-)
Het stadje zelf is prachtig; erg oud en mooi gerestaureerd, bekend om zijn traditionele Galicische bouwkunst. Van hier hebben we ook uitstapjes gemaakt met de bus. Zo zijn we naar Pontevedra geweest, ook al een oude stad die prachtig is gerestaureerd en in tact gehouden. Ook zijn we naar Sanxenxo geweest, enorm toeristisch en druk.
We zijn zo langzamerhand alle haast kwijtgeraakt. Dat gevoel hebben we nog wel een tijdje met ons mee gesleept, vooral toen het in Engeland maar niet op wilde schieten en het weer in het uiterste noorden van Spanje ook nog geweldig was, maar sinds we elke ochtend wakker worden onder een stralend blauwe hemel is het gevoel van haast verdampt en is het grote genieten begonnen.
Bij deze nieuwe omgeving hebben we ook een nieuwe identiteit aangenomen. Als Harm ergens zijn naam moet achterlaten (reserveren van een plek in de haven, restaurant) dan doet ie dat altijd als Harry White om veel verwarring te voorkomen. Nu kreeg Nick (Zuid Afrikaanse kennis) daar lucht van en sinds die tijd is het Mr. White and his White girl (ik dus) haha. Harm is spontaan White-acties gaan doen: losgeslagen bijboten redden en terugbrengen naar zeer dankbare (Franse)eigenaren; van het anker geslagen boten helpen aanleggen aan een mooring maar ook het assisteren van the White-girl gaat hem goed af…
Op een gegeven moment kwamen we terug bij de boot (nadat we schaamteloos hadden geshopt in Riviera; een niet mooi maar wel gezellig stadje) en zagen dat deze niet meer helemaal op zijn plek lag. Ze lag ipv met de neus in de wind (wat normaal is als je voor anker ligt) maar helemaal dwars op de wind. Het ankerballetje was niet meer te zien en het leek erop dat we in het touw wat hieraan zit verstrikt zaten……. Hmmm dat werd duiken. Gezien Mr White himself niet zo dol is met zijn hele lijf in het koude water te verdwijnen (afkoelen doet ie door zijn grote teen in het water te steken….) was het de beurt aan White-girl om in actie te komen. Als een ware Ursula Andres ben ik met een mes naar beneden gedoken om de boel los te snijden. Pffff best spannend temeer omdat het touw op verschillende plaatsen vast zat en ik een paar keer best diep moest duiken (voor de duidelijkheid: we hebben geen flessen aan boord). Maar eind goed al goed en Mr White heeft zijn girl ’s avonds op een terras op tapas getrakteerd; daar wil ze nog wel een keer het water voor in haha!

De boot die Harm geholpen heeft nadat ie van het anker geslagen was de 2e boot, in 2 dagen tijd, in onze omgeving die ervandoor ging. 2 nachten geleden kwam er (onverwacht) een vervelend stormpje over. Gelukkig lagen wij als een huis. (wat zijn we blij met ons Rocna anker!!) niet dat we hebben geslapen ; elk half uur hebben we de wekker gezet om een rondje te lopen en zeker te weten dat alles ok was; het anker alarm stond ook wel aan maar als je zo ligt te schudden in je bed komt er van slapen weinig. Op het momt dat onze buur boot er met een rotgang vandoor ging was wel even schrikken. Je zit het gebeuren maar je kunt eigenlijk niets doen. Schreeuwen horen ze niet in het kabaal van de wind en er achteraan is geen optie. Gelukkig zagen we na een tijdje bij hun aan boord het licht aan gaan (ze lagen in bed) en dat ze het anker weer hield. Een enerverend nachtje dat werd gevolgd door een bloedhete, windstille dag. Heerlijk in de schaduw de verloren uurtjes slaap in gehaald.
We hadden de afgelopen tijd nog wel een stevig noot te kraken; nl hoe gaan we om met de zeeziekte van mij, er leken verschillende opties maar uiteindelijk was dat schijn. Ik ben elke keer zo ziek dat lange overtochten geen optie meer zijn dat heeft ertoe geleid dat we ons reisplan hebben aangepast. Het was een emotioneel besluit. We droomden uiteindelijk al jaren van kerst in de Carib. Maar na veel praten en tranen hebben we er nu vrede mee en maken we andere plannen. We willen de wintermaanden nu waarschijnlijk in de Algarve doorbrengen. We hebben gehoord dat daar redelijk veel zeilers overwinteren en dat Lagos (zuid Portugal) ook in de winter een gezellige stad is. Daar een aantal maanden zijn geeft ook weer heel andere opties: met het vliegtuig een trip maken; skiën; achterland van Portugal en Spanje uitgebreid verkennen en zo zijn er nog wel een aantal te bedenken…
We zijn tot de conclusie gekomen dat we het ‘cruisersleven’ heerlijk vinden maar dat ons vaargebied zo ongeveer de afmeting moet hebben van een emmer, we hebben onszelf daarom de titel “emmer-cruisers” gegeven………:)

• 15 Augustus 2011 - 08:38

Heit En Jannie.:

een mooi reisverslag
    is harry withe bang voor water.
    hoi en geniet er van.

• 15 Augustus 2011 - 13:03

Jan, Annet, Charlot:

Hey mr.White/Whitegirl; the bucketsailers, dat is zeer zeker een emotioneel besluit geweest. Het was jullie ultieme droom. Maar het zat er helaas al een beetje in, na jullie op zijn zachtst gezegd niet prettige trip vanaf Engeland. Maar nu het besluit eenmaal is genomen kun je weer genieten van wat komen gaat. En we weten zeker dat dat ook weer heerlijk genieten wordt. Omdat jullie steeds meer los komen van de gehaaste wereld. Lijkt ons zalig!!! Prachtige foto van Whitegirl op het strand. Dat duiken dat hadden wij jou waarschijnlijk niet nagedaan. En Harm dus ook niet. Tja, je hebt mannen en je hebt potloden. Harm mag zelf bepalen waar hij bij hoort, maar wij weten het antwoord zelf al wel. Nou, weer heel veel plezier. By the way; gaan jullie nog wel naar de Canarische Eilanden of is dat dan ook van de baan? We horen het wel weer in het volgende verslag.

Liefs JAC

• 18 Augustus 2011 - 08:58

Anita De Jong:

Hallo reizigers,
    Na onze regenachtige vakantie waren we even benieuwd waar jullie op dit moment zijn!
    Lekker in de zon dus. We volgen jullie hier in Groningen. Momenteel hier Kei week dus erg druk in de stad.
    Wat erg dat jullie zo'n last hebben van zeeziekte, helpen de pleisters niet?
    Het wordt hier vanaf zaterdag weer volop zomer dus dus weer een lekker weekendje voor de boeg op de Ymir ( naam Bav. 42) Boot bevalt prima, lekker de ruimte en zeilt ook nog snel.
    Heel veel reispleizer gewenst zonder zeeziekte!!!!
    Gr.
    Kees en Anita de Jong

• 23 Augustus 2011 - 11:52

White Fam. Abbekerk:

Hoi Harm en Ilona,

Jammer dat kerst op de carib er niet in zit. Dikke knuffel van ons hoor Ilona. Wat jullie nu doen is ook fantastisch. Geniet er van.

Douwe Jan, Marleen, Elin en Melle

• 26 Augustus 2011 - 21:33

Marijke Van Ekeren:

Bayonna, 26 aug. 2011
    Hallo Harm en Ilona, kwam bij jullie aanpeddelen met de dingy, om boeken te ruilen. Spontane, hartelijke ontvangst, met koffie en veeeeel boeken! (Gelukkig nog geen e-book-readers!) Ik hoop jullie nog eens tegen te komen! Laat mij dan de eerste zijn die blij is dat jullie niet over de "rand va de wereld"verdwijnen! Veel plezier verder! Volgende keer koffie bij ons!!
    Marijke (van de Sepia)

• 31 Augustus 2011 - 20:03

Pieter:

Hee reizigers! Goed te lezen dat het jullie goed gaat, ondanks de change of plans. Ik heb een paar weken lang, vanaf het strand bij Palamos, Costa Brava, naar de zeilboten op de groenblauwe zee getuurd en gedacht hoe fantastisch het moet zijn hier een beetje van haventje naar havenje te varen onder de stralende zon. Dat ligt nu binnen jullie mogelijkheden! Links aanhouden zeg maar. Benieuwd wat jullie verder gaan doen, of niet gaan doen. Groet, P.